Informasjon om grønnsaker vi bruker

I produksjonen av DetFunker og FunkerOgså produktene, inngår over 30 forskjellige grønnsaker. Det store antallet forskjellige grønnsaker, og dermed den store variasjonen man får i sitt inntak, er av stor betydning, noe bl.a. denne linken gir ett innblikk i.

 

Agurk

Agurk inneholder en antioksidant som heter lignan, og som kan redusere faren for flere typer kreft. Selv om den inneholder 96 % vann, er den en god kilde til vitamin A og C, samt til kalsium og jern. Mye av næringen sitter i skallet, så her skal man ikke skrelle for mye.

Alfaspirer

Alfalfaspirene er svært rike på proteiner til tross for sitt lave energiinnhold. De er også rike på K-vitamin og er en god kilde til B-vitaminet folat samt sporstoffet kobber. Alfaspirer er også full av kostfiber.

Basilikum

Basilikum er benyttet som legemiddel siden tidenes morgen, og er spesielt kjent for sin beroligende effekt. I tillegg lindrer den fordøyelsesproblemer, og bekjemper infeksjon i tarmene.

Pak choy

Som andre kåltyper er også Pak choy rik på A- og C-vitamin, kostfibre og antioksidanter. Den er relativt ny i Norden, men meget populær i Asia. Pak choy er også en god kilde til mangan, fosfor, kalium, kalsium, jern og magnesium.

Brokkoli

Til grønnsak å være inneholder Brokkoli spesielt mye protein og kostfiber. Klorofyll og Sulforafan er blant de gunstige stoffene vi finner mye av i brokkoli. Klorofyll beskytter DNA-molekylene i cellene mot skader - ved blant annet å absorbere giftige forbindelser og uskadeliggjøre såkalte frie radikaler. Sulforafan har en gunstig effekt ved blant annet magesårinfeksjoner, og har en positiv virkning ved kreft i tykktarmen og i prostata.

Fennikel

Fennikel er kjent for sine sterke antioksiderende egenskaper på grunn av tilstedeværelsen av en rekke unike fytokjemikalier. Fennikel har høyt innhold av vitamin C og B-vitaminet Folat. Fennikel er nyttig i forebygging av tykktarmkreft samt gunstig mot høyt kolesterol bl.a. p.g.a. sitt høye fiberinnhold.

Tat Soi

Tat Soi er kalorifattig, men rik på kostfiber. Denne kålen er også rik på vitamin C, K og B-vitaminet folat, samt en kilde til vitamin A.

Grønn chili

Chili er en av verdens mest benyttede grønnsaker; svært rik på antioksidanter. Chili øker forbrenningen, noe som er til god hjelp ved slanking, samt at den stimulerer blodsirkulasjonen og dermed virker forebyggende på blodpropp.

Grønkål

Grønnkål er en av våre desidert sunneste grønnsaker. Den er proppfull av antioksidanten Lutein som er superviktig for synet, samt en god kilde til Vitamin A, og en svært god kilde til vitamin C. Kalsium har den også mye av, noe som forebygger benskjørhet. Gravide har spesielt glede av det høye innholdet av B-vitaminet Folat.

Tomat

Tomater er proppfulle av lykopen, som er en av naturens mest effektive antioksidanter, som også gir rødfargen til tomatene. Lykopen er gunstig for kolesterolet, samt at det er gunstig for immunforsvaret og mot blodpropp. Tomat beskytter mot prostatakreft. Tomat er godt for huden, bl.a. pga. antioksidanter av typen lucopener. I denne sammenheng er den også kjent for sin beskyttelse mot solbrenthet

Gulrot

Gulrot er rik på betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen vår. Vitaminet er viktig for synet, huden, vekst og utvikling. Når man spiser gulrøtter, får man også i seg viktige stoffer som kalium, folinsyre, jern, karoten, magnesium og kopper. Andre gunstige virkninger på kroppen inkluderer senking av kolesterolnivå og bekjemping av infeksjoner.

Sellerirot

Selleriroten er kalorifattig og kostfiberrik. Men den er også rik på B-vitaminet folat, og en kilde til vitamin C, kalium og sporstoffet kobber.

Ingefær

En av de mer kjente egenskapene til ingefær er at det kan forbedre fordøyelsen.

Ingefær bedrer blodsirkulasjonen, og bidrar til å eliminere det dårlige kolesterolet i blodet. Særdeles stort innhold av antioksidanter bidrar til generelt god helse og styrket immunforsvar. Andre kjente egenskaper er bekjempelse av migrene, lindring av leddsmerter samt reduksjon av betennelse.

Jordskokk

Jordskokk er en kalorifattig grønnsak som inneholder mindre mengder kalium, kalsium, fosfor, jern og natrium og noe C-vitamin. Jordskokk er derimot er en god kilde til fiberet inulin som er nyttig for tarmene, da det stimulerer veksten av helsebringende tykktarmsbakterier. Inulin regulere også blodsukkeret, og er derfor gunstig for diabetikere.

Kinakål

Det er mye kostfiber å hente i kinakål, og den er rik på vitamin K. Den er også en fin kilde til vitamin C. Det viktigste plantestoffet heter isotiocyanat, som kan minske tilvekst av kreftceller.

Knutekål

Knutekål er en god kilde til vitamin C og betakaroten, som begge styrker immunforsvaret. I tillegg forebygger den kreft, særlig i mage og tarm, samt motvirker magesår. Kålen dreper bakterier og virus. Knutekål forebygger hjerte-kar-sykdommer og reduserer risikoen for diabetes.

Stangselleri

Stangselleri er uten tvil en av de mest undervurderte grønnsakene i grønnsaksdisken. I tillegg til høyt vitamin C innhold, som er viktig for jernopptaket, samt sine antioksidant- egenskaper, er grønnsaken også en god kilde til kostfiber, kalium, folsyre, mangan og vitamin B6, samt kalsium, vitamin B1, B2, magnesium, vitamin A, fosfor og jern.

Kålrot

Kålrot er stappfull av C-vitamin, som er en antioksidant som bidrar til å nøytralisere frie radikaler i kroppen. Vi trenger vitaminet til å regulere kroppens jernopptak og fettforbrenning, og til vedlikehold av kroppens bindevev. Kålrot er rik på fiber og bidrar også med betakaroten, samt at den inneholder en del andre viktige mikronæringsstoffer og helsefremmende stoffer.

Rødbet

Rødbeten er den rotgrønnsaken med høyest innhold av antioksidanter, som beskytter cellene mot frie radikaler og dermed skadelig nedbryting, samtidig som de kan forebygge hjertesykdommer, visse typer kreft og demens. Rødbeten inneholder mye vitamin C og er en viktig kilde til mineraler som fosfor, kalsium og jern. 

Mynte

Mynte inneholder rikelig med vitamin A, C og magnesium. Mynte virker beroligende på tarmsystemet, er gunstig for fordøyelsen og hjelper mot oppblåst mage.

Nepe

Nepe inneholder en stor mengde av vitamin K, og regnes som viktig for personer med Alzheimers sykdom og andre degenerative hjernesykdommer. I tillegg er inntak av Nepe kreftforebyggende; Antioksidantaktivitet hindrer betennelse, Anti-inflammatorisk virkning bidrar positivt til immunsystemet, Omega 3 og 6 sikrer oksygen til cellene og Glukosinolater dreper kreftceller.

Spinat

Spinat er blant de aller mest sunne grønnsaker som finnes. Spinat er en vitaminbombe, med mye vitamin C og A, og kan forebygge både kreft (bl.a. brystkreft) og rynker, den er god for kolesterolet, og har en positiv effekt på hjernen. En god kilde til jern er den også.

Paprika

Paprika inneholder 2-3 ganger så mye vitamin C som appelsinen. Paprika inneholder også mye A-vitamin, som er viktig for syn, hud og slimhinner. Som med de fleste grønnsaker er også paprika mest næringsrik når den inntas rå.

Pastinakk

Pastinakk inneholder både A-, B- og C-vitaminer, i tillegg til en rekke mineraler i mindre mengder. Den er rikere på vitaminer og mineraler enn for eksempel gulrot. Pastinakk er spesielt godt egnet for personer med diabetes, og den er bra for magen.

Sikori

De viktigste plantestoffene i sikori heter fenoler. Fenoler er den største gruppen av antioksidanter. Ellers er sikori også rik på kostfiber, og den inneholder mye vitamin K.

Persille

Persille inneholder vitaminene beta-karoten som er godt for hud, øyne og slimhinner, B-vitaminer, som er gode for nervesystemet, lever og kretsløpet, antioksidanten E-vitamin og C-vitamin, som styrker immunforsvaret, og K-vitamin som er viktig for leddene og blodet. Persille er fantastisk, og det er mye mer å si om denne grønnsaken; søk det opp!

Persillerot

Persillerot er rik på vitamin C og kostfiber. Den er også en god kilde til vitamin B6 og folat, samt til mineralet kalium.

Polkabeter

Som med rødbete og vanlig bete, er polkabete rik på fiber, vitaminer og mineraler. Den er spesielt rik på B-vitaminet Folat, og mineralet Kalium. Den har også et høyt innhold av nitrat som kan hjelpe på høyt blodtrykk ved at det utvider blodårene. Nitrat kan også virke positivt inn på styrke og utholdenhet.

 

Reddik

Reddiker er en god kilde til to svært viktige antioksidanter, nemlig stoffene sulforafan og indol-3. Forskere mener at disse kan motvirke utviklingen av forskjellige typer kreft - blant annet ved å øke mengden av enzymer som renser kroppen. I tillegg er reddiker god kilde til vitamin C.

Rettich

Rettich er en kalorifattig grønnsak, men full av kostfiber. Den er også en fin kilde til vitamin C.

Romanosalat

Romanosalat er rik på A-vitamin, og C-vitamin, og i tillegg inneholder den folat og K-vitaminer. A-vitaminer styrker kroppen mot infeksjoner, medvirker til at celledelingen går normalt (viktig med tanke på kreft), og sørger for godt mørkesyn.

Rucola

Ruccola er rik på vitamin K som er viktig for bl.a. hjertet, samt vitamin C som er viktig for syn, benvekst, cellene og immunforsvaret. Ruccola har også mye lutein og zeaxanthin, som er de to typene karotenoider som finnes i mørkegrønne bladgrønnsaker. Forskning har vist at disse stoffene bl.a. kan hjelpe til med å bekjempe grå stær.

Rød Chili

Chili er en av verdens mest benyttede grønnsaker; svært rik på antioksidanter. Chili øker forbrenningen, noe som er til god hjelp ved slanking, samt at den stimulerer blodsirkulasjonen og dermed virker forebyggende på blodpropp.

Rabarbra

Rabarbra – som mange tror er en frukt - er en grønnsak som opprinnelig kommer fra Sentral-Asia. Rabarbra kom til Europa på 1700-tallet.
Rabarbra er kalorifattig og inneholder mye kostfibre som er gunstig for fordøyelsen.  I tillegg inneholder rabarbra en del vitamin K.

Squash

Squash tilhører gresskarfamilien. Squash har et lavt energi- og fettinnhold, og har et høyt innhold av kostfibre. Squash er en kilde til folat, vitamin C og kalium. Vitamin C styrker immunsystemet. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk.